Monday, April 16, 2007

War for Top Talent Reloaded (sau din trilogia Ice-Breaker)

salut, sper ca va regasesc cu bine..., cautand zilele trecute prin arhiva de stiri de pe newsletter-urile online ca sa mai vad ce si cum, dau peste un articol din ZF din august 2006 despre tarifele pietei noastre de recrutare, articol semnat de Liviu Alexandrescu. Iata un citat care ma pune pe ganduri, pentru ca se refera la aspiratiile comerciale din comunitatea noastra ... " [...] tarifele medii din piata de recrutare difera si in functie de metoda de recrutare folosita:
prin executive search: managerii performanti sunt vanati de la alte companii. Tarifele pot ajunge chiar si pana la 40.000 de euro pentru un top manager" (ceeee ?!?!?!?!). sper sa nu fiu singurul pus pe ganduri si caruia ii scapa involuntar un zambet tragi-comic ! cu exceptia situatiei in care acel top manager este cel mai cautat de pe piata si cel mai scump angajat mioritic, consider ca autorul articolului, bazandu-se pe spusele unor colegi de breasla, face o defavoare meseriei noastre hazardandu-se pana la o limita asa-zis maxima de fee-uri, care nu face decat sa sperie lumea cum ca suntem niste "pretentiosi" care cer aproape jumatate din salariul anual brut al unui top manager local. ma indoiesc ca vreun angajator vede un beneficiu deosebit adus de un consultant care are o astfel de abordare, dar nu neg ca este foarte posibil sa ma insel amarnic. prin urmare, in bunul spirit al blogului, va cer un sfat, o opinie, un argument prin care o astfel de situatie are vreun sens ... !

ma retrag, in continuare pus pe ganduri ca daca suntem atat de profitabili de ce mai exista o bataie pe fee-uri si multe dintre companiile din piata fac alegerea dupa cuantumul acestora si nu dupa valoarea serviciului oferit si calitatea dovedita a candidatilor identificati de un consultant ... zic si eu .... nu dati !

Razvan

5 comments:

Anonymous said...

40.000 Euro?! Hai sa fim seriosi!

Eu lucrez de peste 6 ani in domeniu, iar "fee-ul" unui proiect, nu a depasit niciodata mai mult de max. 20.000 Euro pentru 1 pozitie.

Anonymous said...

Bine v-am gasit! Interesant topic.

E greu de crezut ca aceastea sunt tarifele reale in Romania...daca ar fi asa probabil toti s-ar apuca sa lucreze in domeniul nostru :-)

Personal am avut misiuni "tarifate" incepand cu 8.000 si max. 12.000 euro.

La tine cum e, Razvan? Care a fost cel mai mare tarif a unui proiect la care ai lucrat?

Anatea

Razvan - Petre Ilie said...

Buna Anatea (bine ai venit printre noi !),

Intr-adevar e surprinzator ce s-a spus in acel articol, desi nu neg ca sunt situatii cand poti ajunge spre 20.000 Euro, cum a spus si "anonymous", sau poate chiar sa mergi peste. Eu am avut onoarea de a ma apropia timid de 15.000 Euro, insa ma tem ca nu se va repeta succesul prea curand sau prea des (depinde de dezvoltarea pietei si de limitarile identificarii unor profile). E de discutat aici totusi care sunt motivele pentru care o companie isi permite sa ofere un asemenea comision si daca asta tine de talentul si abilitatea unui consultant de a negocia bine tariful sau mai degraba doar de bugetul generos al companiei ?!? Ori, de ce nu, de complexitatea proiectului cu pricina ... Poate am timp zilele acestea sa adaug un calcul folosit de mine peste hotare prin care se raporteaza cheltuielile de externalizare ale recrutarii la bugetele de capital uman ale unei companii si prin care se arata cum poti dimensiona corect un comision in raport cu valoarea angajatului (vezi aici experienta, etc.), salariu, buget si aport adus angajatorului.

Cu bine !

Anonymous said...

Ca o completare la cele spuse de colegii care si-au postat mai sus parerile, mi-am permis sa extrag urmatoarele dintr-un articol aparut azi in ZF.

"Tarifele practicate de companiile de recrutare de pe piata locala variaza intre marje extrem de largi: de la 500 de euro, pentru pozitii de entry-level, si pana la 40.000 de euro, in cazul plasarii unui manager de top intr-o companie mare.
"Daca ne referim strict la firme de recrutare si executive search, tarifele pot ajunge pana la 40.000 de euro pe pozitie", spune Daniela Necefor, managing partner al Total Business Solutions, companie care ofera servicii de recrutare si consultanta in resurse umane.
Cu toate acestea, piata locala de recrutare este destul de fragmentata si lipsita de standardizare. "Pentru o pozitie de director national de vanzari, vom intalni companii care practica tarife de 700 de euro (in general, este vorba de companii locale de recrutare), precum si companii de executive search, care cer pentru o asemenea pozitie 15.000 - 25.000 de euro", spune Cristina Savuica, managing partner al companiei de recrutare Luggera&Makler. Procentual, tarifele companiilor de recrutare reprezinta 10-20% din salariul brut anual al postului pentru care plaseaza candidatul, exceptie facand onorariul pe candidat pentru proiectele de recrutare de masa (care e mult mai mic).

Tarifele pot fi calculate, de asemenea, tot in functie de tipul recrutarii (prin anunt, baza de date, executive search) la niveluri cuprinse intre un salariu si patru salarii brute ale candidatului plasat.

Criza de personal din ultimii ani a condus la o mai buna segmentare a pietei de recrutare, unde companiile sunt delimitate mai clar pe criterii de volum (recrutari de masa) si in functie de cat de mult se apropie de varful piramidei ierarhice (executive search). Ambele sunt profitabile, fiecare in felul ei.

Head-hunter-ul George Butunoiu precizeaza ca executive search-ul este foarte profitabil daca reusesti sa te impui pe piata, deoarece, de regula, muncesti mult mai putin pentru o recrutare pentru o pozitie de top decat pentru una pe middle, si iei si bani mai multi. "Insa, ca sa ajungi acolo iti trebuie multi ani in spate in care sa-ti fi castigat 'dreptul' de a fi considerat executive search si sa-ti fi consolidat pozitia. Practic, incepi sa culegi beneficiile dupa un efort imens", adauga el.

Daca in prezent marjele de profit ale firmelor de recrutare au scoruri foarte bune, cuprinse de regula intre 15 si 30%, specialistii in resurse umane apreciaza ca, dupa intrarea pe piata a jucatorilor consacrati la nivel mondial, acestea se vor micsora treptat."

Pe curand,

Anatea

Razvan - Petre Ilie said...

observ ca articolul din ZF pastreaza acelasi ton, nu neg cele spuse, sunt corecte, dovedite si argumentabile, insa observ ca G. Butunoiu a punctat corect cand spune ca a ajunge la nivelul real de executive search iti ia mult timp, recunoastere pe piata si experienta valoroasa ce se castiga doar prin sute de proiecte de succes (citesc eu aici si costuri implicite acumulate in timp), iar cand la final se vorbeste de o posibila scadere a tarifelor o data cu venirea unor jucatori mari mondiali (desi destul de multi sunt deja prezenti fizic sau prin reprezentare locala autorizata), cred sincer ca mai degraba se vor mentine si nicidecum scadea, intrucat tarifele practicate de astfel de companii de executive search au in spate un overhead si costuri aferente experientei lor de zeci de ani, asadar nici gand sa ne speriem :-) in opinia mea, ieftinirea mentionata in articolul din ZF este si va fi in continuare cauzata de jucatori aflati la inceput care cauta sa castige cota de piata cu preturi de "dumping" ... de sperat sa ofere macar si valoare pe masura !

un week-end minunat !

Razvan